Lärarutbildning - yngre barn — Barnets lärande - lärarens roll - 210 hp
Programkod: LUBTY-BLLR LUBTY
Nivå: Grundnivå
Engelsk titel: Teacher Education - Primary and Early Years — The Learning Child - The Role of the Teacher
Beslut: Fastställd av nämnden: 2007-10-24. Giltig från och med 2008-01-21.
Diarienummer: 1578/333-07
Övergripande utbildningsmål
Inriktningen Barnets lärande – lärarens roll läser den om du vill ha en tydlig yrkesinriktning. Studenten ges möjligheter att förstärka sin sociala och personliga kompetens samt att utveckla färdigheter i yrkesrollen. Studenten tillägnar dig ämneskunskaper relevanta för arbete med elever i de yngre åldrarna och didaktiska kunskaper och färdigheter inom inriktningens samtliga ämnen. Inom inriktningen läggs stor vikt vid utvecklandet av den kommunikativa kompetensen – både ifråga om muntlig och skriftlig kommunikation såväl som de estetiska läroprocesserna. I detta sammanhang ser vi en tydlig koppling till det allmänna utbildningsområdet (AU).
Upplägg och innehåll
Under inriktningen studeras yngre elevers begreppsutveckling och studenten får grundläggande kunskaper i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling. Barnets lärande – lärarens roll omfattar 60 hp och läses efter AU1, under andra och tredje terminen i utbildningen. Under inriktningen får studenten även grundläggande kunskaper i naturvetenskap, praktisk/estetiska ämnen och engelska samt fördjupade kunskaper i svenska. Det övergripande innehållet i kurserna visar hur barn lär sig kommunicera med hjälp av språk och uttryck som redskap för lärande.Under inriktningen kan en tydlig progression följas beträffande både utveckling av yrkesroll och ämneskunskaper. Detta innebär att inriktningen dels bygger vidare på innehållet i det allmänna utbildningsområdet i termin ett, dels utgör en grund för de olika specialiseringskurser som studenten erbjuds senare under utbildningen
* IÖV10L, Kropp, själ, utryck 7,5 hp (varav 1,5 hp VFU)
* IEC10L, Introducing English to Children 7,5 hp (1,5 poäng VFU)
* IBB30L, Naturvetenskap 15 hp (varav 4 hp VFU)
* IBB10L, Svenska 15 hp (varav 4 hp VFU)
15 hp av inriktningen består av verksamhetsförlagda studier. Dessa utgörs av 3 hp fältstudier och 12 hp handledning i yrkesrollen. I inriktningens 1-30 hp och 31-60 hp ingår vardera fyra veckor med handledning i yrkesrollen fördelade på två + två veckors sammanhängande verksamhetsförlagd utbildning. Dessa sammanhängande VFU-perioder är förlagda som integrerade delar i kurserna. Studenten ges möjlighet att praktiskt träna sig i yrkesrollen och ska utföra kursspecifika uppgifter. Dessutom ska studenten dokumentera och utvärdera undervisningssituationer, ta del av styrdokument och utifrån egna iakttagelser problematisera det pedagogiska arbetet. Mål och betygskriterier för VFU framgår av separat dokument.
Förkunskaps- och behörighetskrav
Revideringar
Revidering av LUBTY och LUBSY
Övrigt
Giltig f r o m 2008-01-21.